nieuws

Kies Bewust-logo verkeerd gebruikt

Industrienieuws

DEN HAAG – De Stichting Ik Kies Bewust is begonnen met de controle op het juiste gebruik van het logo op producten. Met de kleuren en de plaatsing bleek nogal eens iets mis te zijn.

Kies Bewust-logo verkeerd gebruikt

DEN HAAG – De Stichting Ik Kies Bewust is begonnen met de controle op het juiste gebruik van het logo op producten. Met de kleuren en de plaatsing bleek nogal eens iets mis te zijn.

De stichting Ik Kies Bewust heeft de afgelopen maanden bij Jumbo, PLUS, Super de Boer en C1000 ruim tweehonderd producten gecontroleerd op gebruik van het Ik Kies Bewust-logo. Ook werden in het ‘borgingsproject’ vijftig reclame-uitingen meegenomen en zijn van dertig producten de voedingswaarden gecontroleerd.

Afwijkingen
In vier gevallen werd een afwijkende voedingswaarde geconstateerd. Ik Kies Bewust zoekt uit of dat om incidenten gaat. Is dat niet het geval, dan verliezen de producten het logo.

Verkeerd
Ook werden afwijkingen geconstateerd bij de plaatsing van het logo, maar hoe vaak kon een woordvoerster van de stichting niet zeggen. Fabrikanten zetten het logo te dicht in de buurt van een voedings- of gezondheidsclaim, gebruikten verkeerde kleuren, haalden de rand weg, plaatsten het logo schuin of plaatsten het logo in de verkeerde grootte.

De fabrikanten zijn of worden door de stichting op de hoogte gesteld.

Lees ook:
Ik Kies Bewust groeit als kool (8 juli 2008)
Unoxworstjes niet meer met varkensvlees (7 juli 2008)
Nieuwe kindersnacks bij Mora (25 februari 2008)
Maaltijdfabrikant DMC wordt ‘Ik Kies Bewust’  (1 februari 2008)
Ik Kies Bewust-logo voor kroket en frikandel (18 januari 2008)

Bekijk ons nieuwsoverzicht voor:
Alle artikelen over Ik Kies Bewust

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels