nieuws

Huismerk vaart wel bij recessie

Industrienieuws

DONGEN – Marktonderzoeker GfK verwacht dat volgend jaar het aandeel van huismerken zal groeien dankzij de recessie.

Huismerk vaart wel bij recessie

DONGEN – Marktonderzoeker GfK verwacht dat volgend jaar het aandeel van huismerken zal groeien dankzij de recessie.

Dat meldt Distrifood.nl. GfK maakte dit vorige weke bekend op het Euroforum-congres Private Label versus Merkartikel.

Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK stelde dat het slechte economische tij de verkopen van huismerken een extra impuls geeft.

Goedkopere merken
GfK ondervroeg consumenten naar waar ze op gaan bezuinigen. De supermarkt blijkt daarvoor de meest aangewezen plaats, zo blijkt.

Goedkopere merken, minder luxe en aanbiedingen worden komen jaar belangrijker bij het boodschappen doen.

Private labels hebben ook dit jaar weer hun marktaandeel zien toenemen. In 2007 lag dit op 36,7 procent. Inmiddels is dat gegroeid naar 38,5 procent (year-to-date Q3).

AH stuwende kracht
Albert Heijn is de stuwende kracht achter de groei van het huismerk in Nederland, aldus GfK. Het AH-huismerk neemt iets meer 40 procent van de omzet voor haar rekening.

De concurrentie is echter bezig aan een inhaalslag. C1000 vergrootte het omzetaandeel van het eigen merk van 22,3 procent naar 25,4 procent.

Superunie zag het omzetaandeel bij haar leden gemiddeld groeien van 16,5 procent naar 17,6 procent. Met Super de Boer ging het iets minder. Deze zag het omzetaandeel van de huismerken teruglopen van 25,4 naar 25,0 procent.

Lees ook:
AH subsidieert lage prijs A-merk met huismerk (31 maart 2008)

Bekijk ons nieuwsoverzicht voor:
Alle artikelen over huismerken

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels