nieuws

Holland-label moet vlees op kaart zetten

Industrienieuws

ZOETERMEER – De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) gaat in 2012 voluit inzetten op de verkoop van Nederlands vlees onder het Holland-label.

Holland-label moet vlees op kaart zetten

ZOETERMEER – De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) gaat in 2012 voluit inzetten op de verkoop van Nederlands vlees onder het Holland-label.

Dit label moet komen naast de branding die individuele slachterijen al doorvoeren, meldt Boerderij Vandaag. COV-voorzitter Jos Goebbels maakte het gisteren tijdens de jaarlijkse ledenvergadering bekend.

De COV wil naar Holland-marketing omdat, volgens Goebbels, het Nederlandse topproduct door consumenten binnen de EU en daarbuiten niet als zodanig wordt herkend. Door de aanstaande verplichte herkomstetiketting in de EU dreigt afzetverlies, met name in Duitsland en Frankrijk.

Het betreft een paraplulabel dat vleesverwerkende bedrijven naast hun eigen etiket en merk kunnen gebruiken. De brancheorganisatie vindt dat de kwaliteit van het Nederlandse vlees door consumenten nog onvoldoende wordt herkend. Een Holland-Label kan Nederlandse vleesverwerkende bedrijven ook buiten de Europese Unie helpen om tegenwicht te bieden aan landen die wel een collectief merk hebben, zoals Canada voor rundvlees en Denemarken voor varkensvlees. 

 De afzetpromotie blijft een zaak van het bedrijfsleven.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels