nieuws

Henny Swinkels: burger bepaalt hoe te ondernemen

Industrienieuws

EDE – De consument zal in de toekomst gaan bepalen hoe vleesbedrijven maatschappelijk verantwoord moeten ondernemen. Dat stelde directeur Henny Swinkels van kalfsvleesproducent VanDrie Group vrijdag op het Nationaal Vleescongres ‘Meat the future’.

Henny Swinkels: burger bepaalt hoe te ondernemen

EDE – De consument zal in de toekomst gaan bepalen hoe vleesbedrijven maatschappelijk verantwoord moeten ondernemen. Dat stelde directeur Henny Swinkels van kalfsvleesproducent VanDrie Group vrijdag op het Nationaal Vleescongres ‘Meat the future’.

‘Het is nu nog erg onduidelijk wat maatschappelijk verantwoord ondernemen is’, stelt Swinkels. ‘Wie bepaalt immers of iets duurzaam is? Het bedrijfsleven? De overheid? De consument? Ngo’s?’

MVO 2.0
In de toekomst zal dat alleen nog de burger/consument zijn, voorspelt Swinkels. Dat zal gebeuren via het principe van Web 2.0, waarbij internet steeds meer een wereldwijd platform wordt waarin gegevens van gebruikers worden verzameld.
‘MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen, red.) wordt daarom MVO 2.0 De burger gaat veel meer direct communiceren met bedrijven, overheid en politiek. Die gegevens worden herverdeeld en vormen dan een nieuwe mening over duurzaamheid. Burgers zullen zo bepalen wat acceptabel is.’

Standpunt
Diezelfde burger of consument wordt vervolgens vertegenwoordigd door de retail. ‘En die brengt hun standpunt bij ons naar binnen. De producenten worden zo dus online beïnvloed’, aldus Swinkels.

Open
Hij roept bedrijven dan ook op om open(er) te gaan communiceren. VanDrie Group doet dat al, onder meer door het uitbrengen van een openbaar maatschappelijk jaarverslag. Ook geeft ze informatie over de productie van kalfsvlees aan reizigers van KLM.
VanDrie levert sinds kort kalfsvlees op intercontinentale vluchten van de luchtvaartmaatschappij. De reiziger krijgt daarbij een folder over de werkwijze van VanDrie. ‘Ik vind dat heel belangrijk omdat we de consumenten moeten laten zien wat we doen en hoe we het doen’, aldus Swinkels.

Een verslag van het vleescongres is te lezen in Meat & Meal van 2 mei.

Lees hier het standpunt van VanDrie Group over maatschappelijk verantwoord ondernemen

Lees ook:
VanDrie Group in zee met KLM (15 januari 2008)
VanDrie Group geeft zich bloot (10 oktober 2006) 

Lees ook de andere nieuwsberichten over het Meat & Meal vleescongres van 28 maart:
Dierenwelzijn wordt norm bij productie vlees
Supers introduceren gezonder vlees
Jumbo wil stoppen met ‘gecastreerd vlees’
Fit & Good van Enkco flopt in supers
Vleesbedrijf moet internationaler opereren
Vlees lijdt niet onder negatieve verhalen

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over VanDrie Group
Alle berichten over Henny Swinkels
Alle berichten over duurzaamheid

We hebben weer een nieuwe stelling!
‘Minister Verburg wil de vleessector meer laten betalen voor de keuringen van vee en vlees. De vleessector moet dit niet pikken.’ Stem hier

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels