nieuws

Fit & Good van Enkco flopt in supers

Industrienieuws

EDE – Het vleesconcept Fit & Good van Enkco is in de supermarkten geflopt. Dat maakte commercieel manager retail Harold Rouweler van Enkco vrijdag bekend op het Nationaal Vleescongres ‘Meat the future’ in Ede.

Fit & Good van Enkco flopt in supers

EDE – Het vleesconcept Fit & Good van Enkco is in de supermarkten geflopt. Dat maakte commercieel manager retail Harold Rouweler van Enkco vrijdag bekend op het Nationaal Vleescongres ‘Meat the future’ in Ede.

Fit & Good kwam vorig jaar februari met nieuwe vleesproducten waar voor een deel het plantaardige product Meatless en verse groenten in waren verwerkt. Fit Good is inmiddels uit de supermarkten verdwenen.

Baanbrekend
‘Het was baanbrekend wat wij deden en in eerste instantie was het ook een groot succes met 65% distributie’, zegt Rouweler. Dat het toch mis ging, kwam volgens hem mede door het feit dat de consument het product niet snapte.

Complex
‘We hebben het misschien te ingewikkeld gemaakt; het verhaal achter Fit & Good was te complex. We hebben voor introductie wel een consumentenonderzoek gedaan, maar dan alleen op smaak. Die resultaten waren voor ons goed genoeg om het op de markt te brengen.’ Achteraf stelt Enkco dat het ook een haalbaarheidsonderzoek had moeten doen.

Foodservice
Overigens is het product zelf niet geflopt. Het vleesconcept loopt wel heel goed in de foodservice. ‘Daar hoef je de gebruiker niet uit te leggen wat er zo gezond is aan het product. Ze eten het gewoon. Daarnaast is gebraden vlees in de foodservice heel gangbaar. Bij winkelende consumenten heeft gebraden vlees geen gezond imago en wordt het minder snel gekocht.’

Volgende week komt Enkco met nieuwe vleesconcepten in de supermarkten (zie het bericht: ‘Supers introduceren gezonder vlees’.

Een artikel over vleesconcepten van Enkco is te lezen in Meat & Meal van 2 mei.

Lees ook de andere nieuwsberichten van het Meat & Meal vleescongres van 28 maart:
Dierenwelzijn wordt norm bij productie vlees
Henny Swinkels: burger bepaalt hoe te ondernemen
Supers introduceren gezonder vlees
Jumbo wil stoppen met ‘gecastreerd vlees’
Vleesbedrijf moet internationaler opereren
Vlees lijdt niet onder negatieve verhalen

Lees ook:
Enkco brengt vlees met Meatless op de markt (27 februari 2007)
Enkco/Meatless krijgt ‘Ik Kies Bewust’ logo

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over Enkco
Alle berichten over Meatless

We hebben weer een nieuwe stelling!
‘Minister Verburg wil de vleessector meer laten betalen voor de keuringen van vee en vlees. De vleessector moet dit niet pikken.’ Stem hier

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels