nieuws

Delhaize ziet winstmarge vlees dalen

Industrienieuws

BRUSSEL – Delhaize in België zag haar winstmarge op vlees vorig jaar dalen. De verkoop van biologische producten en van convenience zette wel door.

Delhaize ziet winstmarge vlees dalen

BRUSSEL – Delhaize in België zag haar winstmarge op vlees vorig jaar dalen. De verkoop van biologische producten en van convenience zette wel door.

‘De aankoopprijs van vlees steeg vorig jaar sterker dan de verkoopprijs’, zegt woordvoerster Katrien Verbeke tegen Vilt. ‘En dan houd ik nog niet eens rekening met onze logistieke kosten die eveneens toegenomen zijn.’

De kritiek van vakensboeren over abnormaal hoge winstmarges vindt zij dan ook niet terecht. ‘Ik heb geen zicht op de boekhouding van de concurrentie, maar hun kritiek is zeker niet van toepassing op ons.’

Convenience
Zij ziet verder de trend naar convenience de komende jaren sterk toenemen. ‘Gebruiksgemak is niet meer weg te denken. Vorig jaar verkochten we 21 miljoen bereide maaltijden, terwijl dat er tien jaar geleden nog nauwelijks enkele honderdduizenden waren.’

Vorig jaar nam de verkoop van biologische producten bij Delhaize toe met drie procent, terwijl het segment van de fair trade met dertig procent groeide, meldt Verbeke. ‘Ik denk overigens niet dat die trend zal afzwakken, integendeel. Je merkt dat ethische bekommernissen overal terrein winnen.’

Lees ook:
Colruyt stopt 35 miljoen in Vlevico (10 april 2008)
Waal eet meer vleeswaren dan Vlaming (7 februari 2008)
Belgen eten minder vlees (16 februari 2007)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over België

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels