nieuws

Consument leest én ruikt etiket

Industrienieuws

Bij het lezen van het etiket wordt ook het reukgedeelte in de hersenen geprikkeld. Foto Harrij OnsteinLONDEN – Sommige woorden zijn zo krachtig, dat mensen ze kunnen ruiken. Foodbedrijven moeten dit gegeven beter gebruiken bij het ontwikkelen van verpakkingen.

Onderzoekers van de Spaanse Universitat Jaume I en het Medical Research Centre in Groot-Brittannië stelden vast dat woorden met een sterke link naar bepaalde geuren niet alleen het taalgedeelte, maar ook het reukgedeelte in de hersenen prikkelden.

Vrijwilligers lazen 60 prettige en minder prettige woorden die met geur te maken hadden. Deze werden gemixt met 60 woorden die niets met geur hadden te maken.

Terwijl de proefpersonen de woorden lazen, werd de hersenactiviteit gemeten. Bij ‘reukwoorden’ werden beide hersendelen actief, bij woorden die niets met geur te maken hadden, bleef de ‘reukregio’ in de hersenen inactief.

De resultaten kunnen voor voedingsmiddelenbedrijven interessant zijn voor wat betreft etiketten op producten, stellen de onderzoekers. Consumenten laten zich immers veelal leiden door het uiterlijk van verpakkingen en bestuderen daarnaast steeds vaker de etiketten bij hun keuze voor een product.

Reageer op dit artikel