nieuws

Britten tikken Vion op de vingers

Industrienieuws

Vion op de vingers getikt in VKLONDEN – Vion is in de fout gegaan met een Britse advertentie voor varkensvlees. De Nederlandse exporteurs wekt ten onrechte de indruk dat het vlees afkomstig is van varkens die zijn opgegroeid onder de hoge Britse welzijnsregels.

Die uitspraak doet de Britse reclameraad, de Advertising Standard Agency, na een klacht van de British Pig Executive BPEX.

In de gewraakte advertentie in het vakblad voor de levensmiddelenhandel The Grocer stelt Vion ‘dat alleen vlees is gebruikt van gezonde varkens die zijn behandeld volgens de meest recente regels voor dierenwelzijn waardoor gedurende de gehele productketen de grootste kwaliteit is gegarandeerd.’

De BPEX vindt die advertentie misleidend. Het schap voor de Britse varkenssector stelt ‘dat slechts 21 procent van het uit Nederland ingevoerde varkensvlees voldoet aan welzijnsregels die overeenkomen met die welke in Groot-Brittannië zelf gelden.’ Het varkensschap benadrukt voortdurend, ook in eigen reclame-acties, dat de Britse welzijnseisen voor varkens veel hoger liggen dan die in andere landen.

De ASA heeft de Britse klacht nu geaccepteerd. Volgens de reclameraad ‘maakt Vion niet duidelijk waar het vlees vandaan komt en ook niet welke welzijnsregels waren toegepast.’ Ook de stelling van Vion dat de professionele vleesinkopers voor wie de advertentie bestemd was, wel weten hoe de vork in de steel zit, wees de ASA af.

Door het gebruik van verschillende adressen en logo’s is niet duidelijk wat het land van herkomst van het vlees is. ‘Omdat de advertentie in een Brits blad is verschenen, kunnen lezers in de veronderstelling raken dat aan de Britse welzijnseisen is voldaan,’ aldus de ASA.

Vion stelt overigens dat de oorspronkelijk in het Duits gestelde advertentie in verschillende talen was vertaald maar dat het verder om een eenmalige productie gaat.

(Correspondent: Ruud Peijs)

Reageer op dit artikel