nieuws

Brainpower en senioren zijn trends in 2006

Industrienieuws

Ouderen worden dankbare groep voor voedingsmiddelenindustrieLONDEN – ‘Intelligent makend’ voedsel, kleine porties en producten voor senioren. Dat zijn volgens onderzoeksbureau Mintel de trends dit jaar in de voedingsmiddelenindustrie.

Uit de zogenoemde Global New Products Database van Mintel blijkt dat in deze sectoren vorig jaar het meest is geïnnoveerd. De meeste innovaties waren overigens ‘verlengstukken’ van bestaande producten, maar de creativiteit was er volgens woordvoerder David Jago niet minder om.

Jago voorspelt voor dit jaar nog meer introducties van producten met hersenactiviteit-stimulerende vetten als omega-3. Al langer is bekend dat dit vetzuur goed is voor het lichaam. Recent onderzoek, onder meer in Azië, stelt echter ook dat het goed is voor de geest. Voorbeelden van deze nieuwe producten zijn kinderyoghurts met omega-3 en chocoladerepen met omega-3.

Een andere toevoeging die volgens Mintel in opkomst is zijn aminozuren. In Azië wordt dit al veel gebruikt in voedsel en dranken. Aminozuren zorgen voor de eiwitopbouw in het lichaam.

De ouderen onder ons kunnen volgens Mintel ook de nodige nieuwe producten verwachten. Gingen fabrikanten de laatste jaren vooral voor jongeren, inmiddels zijn ze erachter dat senioren een dankbare doelgroep zijn (ze worden gezonder ouder) die doorgaans veel te besteden hebben. Voorbeelden kunnen bijvoorbeeld gemakkelijker kauwbare producten zijn of kleinere porties van een product.

Reageer op dit artikel