nieuws

Analyse: kalfsvlees uit schap is dolksteek voor sector

Industrienieuws

DOETINCHEM – Supermarkten die zwichten voor de chantagepraktijken van Wakker Dier geven een verkeerd signaal af aan de consument en steken de vleessector een dolk in de rug.

Analyse: kalfsvlees uit schap is dolksteek voor sector

DOETINCHEM – Supermarkten die zwichten voor de chantagepraktijken van Wakker Dier geven een verkeerd signaal af aan de consument en steken de vleessector een dolk in de rug.

Retail, politiek en de vleessector werken al jaren vruchtbaar samen om het welzijn van dieren in de veehouderij op een hoger peil te krijgen. Al zou je dit niet zeggen als je Wakker Dier klakkeloos gelooft.

Koploper
Het is echter een feit dat door die samenwerking, Nederland inmiddels wereldwijd koploper is in dierenwelzijn. Kalfsvleesproducent VanDrie Group was notabene zelfs de eerste die in de jaren negentig maatregelen nam tegen de omstandigheden waarin kalveren in die tijd leefden en startte bijvoorbeeld als eerste met groepshuisvesting.

De retail weet dit. En ze weet ook dat het blanke kalfsvlees niet afkomstig is van zieke dieren, zoals Wakker Dier beweert.

Feiten
Feit: Nederlands kalfsvlees voldoet ruimschoots aan de welzijnscriteria zoals die wettelijk zijn vastgelegd. Het hemoglobinegehalte in het bloed van de dieren ligt bij de VanDrie Group meer dan 20% boven de Europese norm. Die schrijft minimaal 4,5 m/mol per liter voor. VanDrie Group hanteert als ondergrens (!) 5,5.

Feit: De Europese norm van 4,5 is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en geldt als de grens waaronder bloedarmoede optreedt als gevolg van gebrek aan ijzer. Deze hemoglobinewaarde is ook opgenomen in het Nederlandse Kalverenbesluit.

Feit: Door discussie in wetenschappelijke kring en bij maatschappelijke organisaties is mede op aandringen van de VanDrie Group momenteel een Europese welzijnsmonitor in ontwikkeling.

Feit: Dertig instituten in de Europese Unie werken samen en doen uitgebreid wetenschappelijk en praktijkonderzoek naar het welzijn van vleeskalveren.

Dolksteek
Dat supermarkten als Dirk van den Broek en C1000 onder de dreiging van ongenuanceerde maar ‘lekker bekkende’ radiospotjes van een actiegroep als Wakker Dier, zich ronduit laten chanteren, moet voor de kalfsvleessector als een dolksteek voelen.

De consument – die toch al niet uitblinkt in kennis over voedsel, laat staan de productie ervan – denkt immers dat het hier om fout vlees gaat. Anders wordt het niet uit de winkel gehaald, toch?

Weinig over
Dirk van den Broek en C1000 redden hiermee misschien hun kerstomzet, maar solidair aan hun leveranciers zijn ze bepaald niet. Bovendien, waar gaat dit naar toe? Zodra Wakker Dier een campagne start, halen we het betreffende vlees maar uit de schappen? Dan blijft er binnen nu en een paar jaar weinig over in het schap. Want Wakker Dier heeft na het om zeep helpen van de kalfsvleessector, zijn volgende campagnes vast en zeker al op de plank liggen.

Patroon
Beter is het om het patroon van zwichten onder druk van Wakker Dier te doorbreken en de consument sámen met de vleessector te voorzien van objectieve informatie. Dan kan de consument op basis van die informatie zélf de keuze maken wel vlees ze wel en welk vlees ze niet wil eten.

Misschien een goede overdenking voor de kerstdagen…

Lees ook:
Swinkels verbaasd over besluit supers kalfsvlees (19 december 2008)
Ook C1000 stopt met blank kalfsvlees (18 december 2008)
Dirk van den Broek stopt met blank kalfsvlees (18 december 2008)
Supers willen geen blank kalfsvlees meer (11 december 2008)
Kalfsvleessector slaat terug (11 december 2008)
Keurslagers weten weinig van blank kalfsvlees
 (8 december 2008)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over kalfsvlees

Wat is uw mening over dit onderwerp? Reageer hieronder of mail de redactie

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels