nieuws

Slager met Ster 2015-2016: 31 slagerijen bekroond met één, twee of drie sterren

Evenementen

Ambachtelijke slagers in Nederland werken met passie en op topniveau. Dat bleek in congrescentrum Hart van Holland in Nijkerk tijdens het feestelijke event Slager met Ster 2015-2016. Daar werden maar liefst 31 van de 43 deelnemers aan de gelijknamige competitie van Vleesmagazine, de multimediale nieuwsbron voor de totale vleessector, bekroond met één, twee of drie sterren.

Slager met Ster 2015-2016: 31 slagerijen bekroond met één, twee of drie sterren

Nadat 12 ambachtelijke slagers hadden vernomen dat hun bedrijf één ster toegekend had gekregen, en de slagerijen van 14 collega’s twee sterren in de wacht hadden gesleept, werd bekendgemaakt dat 5 slagersbedrijven dit en volgend jaar drie sterren mogen voeren. Een ster symboliseert in de slagersbranche uitmuntende kwaliteit en vakmanschap, en hoogwaardige bedrijfsvoering. Ambachtelijke slagers die één, twee of drie sterren hebben behaald, kunnen deze kwalificatie zelf maximaal uitbuiten, wat leidt tot betere en grotere naamsbekendheid, en uiteindelijk meer omzet en winst.

Van de 43 ambachtelijke slagers die tot de finaleronde waren doorgedrongen, verlieten er 12 Nijkerk zonder een ster. Hoofdredacteur Marijke Buijs van Vleesmagazine wees er echter op dat ‘alleen al het feit dat zij zich tot de finalisten mochten rekenen, betekent dat óók deze 12 slagerijen een omweg waard zijn’.

Genieten

De hoofdredacteur van Vleesmagazine gaf tijdens het event Slager met Ster 2015-2016 aan dat zij ‘veel energie had gekregen van de deelnemers aan de competitie’. ,,Als organisatie hebben wij enorm genoten van de passie waarmee en het topniveau waarop u iedere dag het prachtige slagersvak uitoefent”, sprak Marijke Buijs alle finalisten toe. ‘We zien veel ontwikkelingen in de branche en merken dat verscheidene van u – ook ingegeven door deelname aan een eerdere editie van Slager met Ster – hebben besloten hun zaak te verbouwen of een extra filiaal te openen. En het is geweldig om te zien hoe ook een nieuwe generatie slagers opstaat en voor nieuw elan, nieuwe ideeën en nieuwe initiatieven in de branche zorgt.’

Voorronde

Slager met Ster 2015-2016 bestaat uit verschillende onderdelen die zijn verdeeld over twee ronden. In de voorronde werden de deelnemende slagerswinkels beoordeeld tijdens twee bezoeken door mysteryshoppers, die feedback gaven over de presentatie, representatie, klantvriendelijkheid, verkoopvaardigheid en productkennis van de medewerkers. Een winkelbeoordelaar beoordeelde de herkenbaarheid in het straatbeeld, de uitstraling van het winkelbeeld, de verkoopkracht van de presentaties, de productuitstraling en de inzet van communicatie in de winkel. Daarnaast kwam een lid van de vakjury aangekondigd langs.

Deze rapporteerde op basis van observatie en een uitgebreid gesprek met de ondernemer over de slagerij en de slagerswinkel in het algemeen, het personeel, de organisatie, de financiële bedrijfsvoering en de visie van de ondernemer.

Finaleronde

Bij het behalen van de nominatienorm in de voorronde, maakt de winkel kans op geen, één, twee of drie sterren. In de finaleronde beoordeelde een retailjury onaangekondigd de winkel en winkeluitstraling. Een ondernemersjury, bestaande uit genomineerde ondernemers, jureerde aangekondigd een collega-genomineerde in een andere provincie, met begeleiding van een onderzoeksbureau. Tot slot werden een consumentenbeoordeling en het eindresultaat van de voorronde in de finale beoordeling meegenomen.

Reageer op dit artikel