Gratis nieuwsbrief

 Elke week het laatste   nieuws in je mailbox

    Abonneren »

Zout

Zout is in 2007 volop in de belangstelling komen te staan. Aanleiding daarvoor waren de nieuwe richtlijnen Goede Voeding die in december 2006 werden gepresenteerd door de Gezondheidsraad. 

Richtlijnen gezonde voeding

In de richtlijnen staat een maximum inname van 6 gram keukenzout per dag. Dat is veel minder dan in de laatste richtlijnen van 1986. Toen werd nog aanbevolen niet meer dan 9 gram keukenzout (3,6 gram natrium) te gebruiken.

zoutreductie is noodzakelijkDe forse verlaging kwam niet helemaal uit de lucht vallen. In 2000 had de Gezondheidsraad al vastgesteld dat mensen met een hoge bloeddruk gebaat zouden zijn bij een lagere natriuminname. Omdat het verband tussen natriuminname en sterfte door hartziekten nauwelijks was onderzocht en de beschikbare onderzoeksresultaten geen eenduidig beeld gaven, werden echter geen maatregelen voorgesteld.

Verlaging van de inname van natrium zou namelijk grote inspanningen vergen, terwijl het effect op de bloeddruk beperkt is, zo stelde men destijds.

Recent onderzoek van He en MacGregor geeft echter aan dat een matige reductie van natriuminname wel degelijk een belangrijk effect heeft op de bloeddruk van mensen met een normale of hoge bloeddruk. Voedselagentschap EFSA heeft bovendien geconcludeerd dat het niet mogelijk is een veilige bovengrens voor natrium vast te stellen.

Deskundigencommissies in het buitenland houden volgens de Gezondheidsraad echter als doelstelling een bovengrens van zes gram keukenzout per dag aan. Die grens is in de nieuwe adviezen dan ook overgenomen.

Zoutinname

Snacks bevatten doorgaans naast veel vet ook veel zout.De Consumentenbond, dat in april het symposium 'Opzouten!' organiseerde over reducering van de inname keukenzout, heeft berekend dat in Nederland 10 tot 12 gram zout wordt gegeten.

Voor mannen tot 50 jaar klopt dat. Zo blijkt uit urine-onderzoek van het RIVM in opdracht van het ministerie van VWS dat op 9 juli werd gepubliceerd. Voor jongere mannen en voor vrouwen ligt de inname iets lager. Gemiddeld bedraagt de zoutinname 8,8 gram per dag.

  • Mannen 19-49: 10,1 gram
  • Mannen 50-70:   9,7 gram
  • Vrouwen 19-49: 8,6 gram
  • Vrouwen 50-70: 7,5 gram

Het onderzoek werd gedaan onder 333 inwoners van Doetinchem en omgeving van 19 tot 70 jaar. Zij verzamelden in november 2006 24 uur hun urine.

Bij de vorige onderzoeken, in 1997 was die gemiddelde inname nog iets hoger: 9,8 gram keukenzout (3,9 gram natrium) per dag. Ondanks het grote aanbod van onder meer kant-en-klaarmaaltijden, is de inname dus niet gestegen.

Schadelijkheid

Uit onderzoek van Marianne Geleijnse van Wageningen Universiteit blijkt dat bij een zoutreductie van 11 naar 8 gram 10 procent minder hartinfarcten plaatsvinden. Bij een grotere reductie wordt het aantal slachtoffers door hart- en vaatziekten nog verder teruggedrongen.

De Consumentenbond becijferde dat jaarlijks 5000 mensen komen te overlijden als gevolg van een te hoge zoutinname.

Verantwoordelijkheid industrie

Ook in saucijzenbroodjes zit veel zout.De daadwerkelijke zoutinname ligt dus 4 tot 6 gram hoger dan de aanbevolen inname. De Gezondheidsraad pleitte voor inspanningen door de industrie om in producten het zoutgehalte te verlagen.

De Consumentenbond legde de verantwoordelijkheid voor de te hoge zoutinname zelfs volledig bij de fabrikanten. De consument kan niet verantwoordelijk worden gehouden omdat meer dan zeventig procent van het zout afkomstig is uit verwerkte producten, meent de bond. Het gaat dus eigenlijk om 'verborgen' zout. 

Bovendien is niet keukenzout terug te vinden op het etiket, maar natrium. Het is behoorlijk ingewikkeld om dat om te rekenen naar grammen keukenzout, aldus de consumentenorganisatie.

Convenant

De Consumentenbond riep daarom tijdens haar zoutsymposium in april overheid en voedingsmiddelenindustrie op tot een convenant om zout in voeding terug te dringen. Eind 2010 zou de zoutinname met 40 procent teruggedrongen moeten zijn.

Philip den Ouden wil eerst met de industrie om de tafel zitten.De branchevereniging van de fabrikanten van voedingsmiddelen FNLI liet echter bij monde van directeur Philip den Ouden weten eerst zelf met de industrie om tafel te willen zitten om het onderwerp te bespreken. In april heeft de FNLI een taskforce opgericht om binnen de voedingsmiddelenindustrie een doelstelling op te stellen. Ook moet afgesproken worden wanneer die target moet zijn gehaald.

Pas in een later stadium wil de FNLI kijken op welke manier kan worden samengewerkt met andere partijen.

Geleidelijke afname

De Consumentenbond en onderzoekster Marianne Geleijnse van Wageningen UR pleiten voor een graduele afname van het zout in voedingsmiddelen. Iedere 2 of 3 maanden zou het zoutgehalte iets moeten worden verlaagd.

Op die manier kunnen consumenten wennen aan een minder zoute smaak. Bovendien wordt voorkomen dat consumenten een lager zoutgehalte gaan compenseren door zelf scheutig het zoutvaatje te hanteren.

De industrie kan intussen zoeken naar zoutvervangers. Zo ontwikkelde het Britse bedrijf Alexander Flavours een smaakstof waarmee het zoutgehalte met de helft gereduceerd kan worden.


Praktische problemen

Zout uit bacon halen heeft consecuenties voor de houdbaarheid.Zout uit voedingsmiddelen halen is echter niet altijd even gemakkelijk. In Groot-Brittannië heeft de voedselautoriteit FSA bovenwaarden opgesteld voor een hele reeks producten, wat heeft geleid tot lange discussie met producenten. Die stellen namelijk dat zout niet alleen een smaakmaker is, maar ook een conserverende werking heeft. Het reduceren van zout heeft dus ook gevolgen voor de houdbaarheid van producten. 

Op het NVVL-symposium 'Hoe gezond is voedselveiligheid?' stelde prof. Frank Devlieghere van de Universiteit Gent dat het zoutgehalte in gekookte vleeswaren met 15 tot 30 procent omlaag kan zonder dat de smaak of andere sensorische aspecten worden aangetast.

Maar hoe denken anderen daarover? Tijdens een symposium van NVVL en FNLI over de nieuwe richtlijnen goede voeding eind maart stemden de deelnemers over de mogelijkheden tot verlaging van het zoutgehalte in producten mét behoud van smaak en houdbaarheid. 61 Procent meende dat dat kan. Tegelijkertijd achtte zo'n 43 procent het verstandig om zoutreductie niet te communiceren aan de consument omdat die de producten dan minder smakelijk zou vinden...

Een reductie van 40 procent in ruim 3 jaar, zoals de Consumentenbond wil, acht de voedingsmiddelenindustriue echter niet haalbaar. Bijna 75 procent van de deelnemers uit de industrie op het symposium Opzouten! meende dat ook als alle partijen zouden meewerken een dergelijke reductie niet kan worden gerealiseerd.

Grote verschillen

Klaske de Jonge denkt dat een forse zoutreductie gemakkelijk haalbaar is.De Consumentenbond meent dat zo'n forse reductie wél mogelijk is omdat de verschillen tussen producten uit dezelfde categorieën groot zijn: gemiddeld 52 procent.

Directeur Klaske de Jonge - die tijdens het symposium afscheid nam - noemde een reductie van 20 tot 30 procent in het eerste jaar daarom zelfs een inkoppertje.

Marcel van Beusekom van de Consumentenbond kijkt naar het zoutgehalte van producten.De Consumenbond onderzocht 344 producten op zoutgehalte. Daarvan bevatten er 17 meer dan vier gram zout per portie en vier zelfs meer dan zes gram. Uitschieter was de pizza van Al Capone met negen gram. 'Het laboratorium omschreef deze pizza als crimineel zout', aldus woordvoerder Marcel van Beusekom van de Consumentenbond. Ook in kant-en-klaar maaltijden zit veel zout.

Ik Kies Bewust-logo

De normen van het Ik Kies Bewust-logo worden aangescherpt.De wetenschappelijke commissie van het Ik Kies Bewust-logo heeft aangekondigd dat de normen voor zout in sommige productgroepen worden aangescherpt.