artikel

Trends barbecueseizoen 2011: Terug naar de natuur

Dossiers

Er bestaan veel lekkere kruiden, specerijen en sauzen. Ook voor bij de barbecue. Slagers bereiden zich vanaf de komende maanden voor op het seizoen. Elders in deze uitgave laten we slager en barbecue-specialist Henk Boersema uit Grijpskerk aan het woord die zijn kruidenkamer in mei al op orde brengt. Dat geldt voor veel meer slagers. Ze moeten vroeg weten wat de trends zijn. Wij vroegen specialisten naar hun ervaringen van dit moment.

Trends barbecueseizoen 2011: Terug naar de natuur

Er bestaan veel lekkere kruiden, specerijen en sauzen. Ook voor bij de barbecue. Slagers bereiden zich vanaf de komende maanden voor op het seizoen. Ze moeten vroeg weten wat de trends zijn. Wij vroegen specialisten naar hun ervaringen van dit moment.

Wat zijn de trends in kruiden, specerijen (en eventueel sauzen) voor het barbecue-seizoen 2011?

Robert Jan Doves, Intertaste: ‘Natuurlijke smaken, back to nature en oliemarinades zonder geharde vetten en clean label. Dus zonder de 14 declarabele allergenen.’

Herman Verbeek, AVO Specerijen: ‘De trends liggen op dit moment bij de cleanlabel marinades. Avo had daar al een groot aantal Lafiness oil marinades in, dat assortiment zal aankomend voorjaar verder worden uitgebreid.’

Lida van Rij, Verstegen Spices & Sauces: ‘De consument wordt steeds bewuster en let op smaak, authenticiteit en gezondheidsaspecten. Verstegen heeft hiervoor een serie producten ontwikkeld zonder smaakversterker MSG, declarabele allergenen, fosfaten en met een minimale hoeveelheid zout. Onze nieuwe range producten Verstegen Pure sluit hier naadloos op aan. Daarnaast zijn wij ervan overtuigd dat het tijd is om een variant op de bekende satésaus te brengen. Voor het BBQ-seizoen 2011 introduceren wij satésaus ‘4-noten’ en 2 nieuwe smaken binnen ons assortiment World Grills.’

Janko van Zon, Raps: ‘Natuurlijk zijn er nieuwe ontwikkelingen, maar we hebben ons met name gericht op het doorontwikkelen van onze marinades. Een speerpunt hierin is een declaratievriendelijk product met behoud van smaak. Denk hierbij aan het reduceren van e-nummers, en smaakversterkers. In de kruidenolie magic lijn presenteren we de nieuwe kruidenolie Magic Tomatino.’ 

Verwacht u een top barbecue-seizoen, nu de economische crisis grotendeels tot het verleden lijkt te behoren?

Robert Jan Doves: ‘Dit hangt volledig af van het weer, maar crisis of niet: de consument blijft met mooi weer de BBQ aansteken.’

Herman Verbeek: ‘De economische crisis is nog zeker niet voorbij, maar het barbecueseizoen valt of staat vooral met het weer. Wel gaan steeds minder mensen uit eten, dus daar liggen voor aankomend seizoen zeker kansen voor de slagers met een cateringtak.’

Lida van Rij: ‘Zeker. Met het prachtige aanbod van de producten en recepten die we lanceren weten we uit ervaring dat de versbranche hiermee gaat scoren. Daarnaast is het niet moeilijk om voor 2011 beter weer te hebben dan in 2010. Trend is dat er steeds meer thuis gegeten wordt en consumenten daarin zichzelf verwennen samen met familie en vrienden.’

Janko van Zon: ‘Economische crisis of niet, Nederlanders blijven toch BBQ-en. Als de weergoden ons enigszins goed gezind zijn zal dit een positieve invloed hebben. Waarschijnlijk zorgt het economisch herstel er wel voor dat men weer meer naar de kwaliteit kijkt. Daar sluit het RAPS assortiment op aan.’

Wat is voor een slager belangrijk om te weten over barbecuekruiden/-specerijen/-sauzen?

Robert Jan Doves: ‘Bij BBQen wordt het product aan een zeer hoge temperatuur blootgesteld. Het is zaak om te voorkomen dat kruidenmixen en marinades worden gebruikt die vol met suikers zitten. Die worden onherroepelijk zwart. Intertaste heeft hier een oplossing voor door Dry Glaze producten te gebruiken.’

Herman Verbeek: ‘Het is belangrijk om te weten wat voor allergene stoffen er in de kruiden , marinades of sauzen zitten. Zodat de slager zijn klanten goed kan adviseren.’

Lida van Rij: ‘De consument gaat nog steeds naar de versspecialist voor een eerlijk stuk vlees, goede kwaliteit, goed advies en service. Het is essentieel voor een versspecialist dat hij deze informatie dan ook kan geven. Verstegen ondersteunt de ondernemer door zoveel mogelijk informatie over haar producten te geven en in te spelen op vragen vanuit de markt. De versspecialist kan onder het Pure label een barbecueworst, hamburger en Veka maken en zijn klanten hierover informeren.’

Janko van Zon: ‘Het is van belang dat de gebruikte producten niet verbranden, smaak blijven behouden en er ook na het grillen appetijtelijk uit blijven zien. Onze oliegedragen marinades blijven tijdens het verhittingsproces op het product waardoor gevaarlijke situaties voorkomen worden (denk aan steekvlammen).’

Past u smaakversterkers toe ?

Robert Jan Doves: ‘We lopen al jaren voorop in het ontwikkelen van nieuwe producten zonder Gluten, MSG (smaakversterker) en gistextracten.’

Herman Verbeek: ‘Nee en ja. In onze nieuwe marinades en grilkruiden of mixen passen wij geen smaakversterkers toe. Maar uit onze bestaande goede mixen en hulpstoffenmengsels verwijderen wij de smaakversterkers niet. Er komt dan altijd een alternatief product naast, dat net zo smaakt maar, clean label is. Zo kan onze klant zelf bepalen wat hij wel of niet wil verwerken.’

Lida van Rij: ‘Verstegen ontwikkelt haar nieuwe producten onder de laatste normen die aansluiten op de vraag van de consument en ook van de overheid. Alle nieuwe ontwikkelingen worden kritisch tegen het licht gehouden als het gaat om E-nummers, allergenen, zout, gezonde vetten, kleurstoffen en MSG. Daarbij neemt Verstegen ook het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) serieus en heeft dit ook als peiler in haar missie staan.’

Janko van Zon: ‘Onze Kruidenolie Magic lijn is vrij van toegevoegde smaakversterkers. Daarnaast worden in alle nieuwe ontwikkelingen geen smaakversterkers meer ingezet. Sinds enige tijd hebben wij wel in ons assortiment het product Glutaclean. Dit is een clean label smaakversterking. deaal toepasbaar in hamburgers, braadworst en andere gehaktproducten.’
 

Heeft u verder nog iets op te merken over het barbecue-seizoen 2011 ?

Robert Jan Doves: ‘Laat het mooi weer worde…’

Herman Verbeek: ‘Ook dit jaar komt AVO weer met drie nieuwe smaken Lafiness oliemarinades en dat brengt de teller op rond de vijftig smaken. Ook voor allergenenvrije barbecueworst en een fosfaatvrije vermalser kan de klant bij AVO terecht.’

Lida van Rij: ‘Wat wij als Verstegen graag zouden zien is een vorm van Tapas BBQ waarbij de consument meer keuze heeft uit kleinere producten van circa 60 – 80 gram.’

Janko van Zon: ‘Raps zal versondernemers de komende maanden ondersteunen met bijzondere acties.’

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels