nieuws

Column Kiers: sociale media

Blogs

De maandelijkse column van onze topslager met passie voor vlees en voor z’n vak : Gertjan Kiers. Deze column verscheen in de gedrukte versie van uw vakblad; Vleesmagazine 11.

Column Kiers: sociale media

‘We zijn alweer beland in de tijd van de vallende blaadjes. Dat betekent ook de jaarlijkse verandering in het eetgedrag van de consument. Langere bereidingen. Gebonden soepen en winterse stamppotten staan weer op het menu. Met lekkere ambachtelijke worst, waar het vakmanschap van de slager vanaf druipt. Worsten van mooie verse delen rund en varken, geperst in echte darmen, en gerookt met behulp van echt hout.

Over varkens gesproken: graag wijs ik u op de promofilm ‘Varkens horen bij Nederland‘, een initiatief van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders. Een film waarin mij één van de hoofdrollen is toebedeeld.

De werkelijke ster van de film is een echt varken, hoewel er mensen zijn die mij die benaming ook wel eens geven.

Als je in het vlees zit zijn er altijd wel groeperingen die een mooi en lief koosnaampje voor je verzinnen, social media staan er in ieder geval vol mee. Dat creatieve geesten van diezelfde groeperingen onrealistische filmpjes in elkaar flansen om op social media een hetze te creëren, vind ik dan weer iets kwalijker.

Zo zag ik dode varkens, die voor destructie bestemd waren en in zijn geheel vermorzeld werden, eindigen in een soort van worst. Een knap staaltje knip- en plakwerk.

De kenners onder ons weten dat de realiteit anders is, maar onwetende consumenten spraken er schande van. Zo zie je maar welk effect social media heeft op de consument. Diezelfde consument kunnen wij in onze promofilm echter de werkelijkheid laten zien, om hen kennis te laten maken en te overtuigen van ons absolute vakmanschap.

Laat zien wat u in huis heeft, voor en achter de schermen. Want helaas wordt social media vaak gebruikt als een veredeld reclamefoldertje, dat niets over het ambacht zegt en hooguit als irritant wordt ervaren. Er is niets mis met het aanprijzen van producten, maar maak er geen winstpakker van en benadruk de kwaliteit.

Laat zien hoe een product tot stand komt. Volgers en vrienden worden ongetwijfeld enthousiast van uw bevlogenheid en zullen vanzelf naar uw winkel komen, al is het uit nieuwsgierigheid. Eenmaal binnen pakt u ze beet om ze nooit meer los te laten.’

Gertjan Kiers. www.fontijn-vlees.nl Twitter: @demoslager.