blog

Slagersvak is supersexy

Blogs 131

Het slagersvak bloedt dood. Het is de kop van een artikel in de Telegraaf, daags voordat de Dag van de Slager wordt gehouden en ook de landelijke media even de slager in het vizier hebben. Een dramatische kop, maar helaas niet ver bezijden de waarheid. De afgelopen tien jaar zijn zo’n 400 slagerijen gesloten en nog eens 500 (!) slagerijen moeten het komende decennium de deuren sluiten bij gebrek aan opvolgers.

Slagersvak is supersexy

Het vak van slager is onder jongeren gewoon niet hip, niet sexy. Maar het slagersvak dood laten bloeden; dat mag niet gebeuren. Daar is de branche het unaniem over eens. De Dag van de Slager heeft daarom het motto ‘Jong geleerd, oud gedaan’ gekregen. Een bewuste keuze om vooral kinderen en jongeren kennis te laten maken met het ambacht. Op ruim 250 bedrijven werd eind mei alles uit de kast gehaald om jongeren enthousiast te maken voor het vak.

Op de gloednieuwe opleiding Ondernemersacademie Food worden binnenkort zogenoemde zij-instromers opgeleid tot foodondernemers. Na hun opleiding zijn ze weliswaar geen allround-slager, maar wel veelzijdige foodondernemers en daardoor opgewassen tegen de veranderende markt. En ze zijn in staat om de deuren van de ambachtelijke slagerijen open te houden. Een fantastisch initiatief, dat door de hele branche wordt gesteund en dat hopelijk echt het tij gaat keren.

Want het is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel in de sector. Daarvan getuigt ook weer deze editie van Vleesmagazine. Slagerij Van Melik bijvoorbeeld vernieuwde de winkel, breidde het assortiment uit en schrijft een omzetplus van 25 procent. Of neem Tim de Gier in Nijkerk. Hij opende zijn eigen zaak en ziet daarmee een droom uitkomen. Klaas Theo Smit in het Friese Ternaard sloot een samenwerkingsverband met een veehouder, twee akkerbouwers, een kalverhouder en een schapenboer om zich nog beter te kunnen onderscheiden. Trots poseert hij in de wei tussen zijn vee. Het slagersvak bloedt dood? Welnee: het is supersexy!

Reageer op dit artikel