blog

Lekker dichtbij

Blogs

Wat je van ver haalt, is lekker. Deze uitdrukking komt uit het exotisme en is weer in zwang geraakt toen mensen vaker en steeds verder gingen reizen. Alles wat in exotische oorden te vinden was, was plots beter dan hetgeen we gewend waren.

Lekker dichtbij

De wereldkeuken deed zijn intrede. In elk zichzelf respecterend stads- of dorpscentrum is wel een wereldrestaurant met gerechten uit alle windstreken te vinden. Ook supermarkten liggen er vol mee. De EU heeft berekend dat zo’n 30 procent van het Europese transport over de weg bestaat uit vervoer van voedsel of ingrediënten voor voedsel.

Maar is het echt wel lekker wat we van ver halen? Al het gesleep met voedingsmiddelen en de vele diertransporten: het draagt in elk geval niet bij aan een schoner milieu. Recentelijk hoorde ik op de radio nog een reportage over een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde. Het ging over krabsticks. Eerst wordt daar alle smaak uitgehaald. En later wordt er kunstmatig smaak en kleur aan toegevoegd. Niet te bevatten eigenlijk.

Ondanks deze praktijken – of misschien juist dankzij deze praktijken – worden consumenten zich steeds bewuster van voeding. Niet alleen willen bewuste klanten weten waar hun eten vandaan komt, ze willen er graag ook meer over weten. En daar ligt een grote kans voor de slager. Slagerij Walburg bijvoorbeeld, ziet het aantal thuisslachtingen toenemen. ‘Zowel voor klanten als voor onszelf werkt het prettiger als je weet welke koe je versnijdt’, aldus de Friese slager.

Ook geven steeds meer slagers workshops of kijkshops. Klanten kunnen dan zelf zien hoe het uitbenen van een varken in zijn werk gaat en waar de vleeswaren vandaan komen. Het mes snijdt hier letterlijk aan twee kanten. U profileert zich als vakman en u kunt nieuwe klanten aan u binden. Daarvoor hoeft u het niet van ver te halen. Integendeel. Die kwaliteit heeft u gewoon in huis.

Reageer op dit artikel