blog

Ondernemers-‘vereniging’

Blogs

Januari is alweer bijna voorbij en menig ondernemer heeft er alweer een vergadering van de lokale winkeliersvereniging op zitten. Was die vergadering de moeite waard of had u beter thuis op de bank kunnen buizen?

Ondernemers-‘vereniging’

Ik weet uit ervaring dat het altijd dezelfde mensen zijn die op zo’n bijeenkomst afkomen. Steeds dezelfde mensen die het woord voeren en steeds dezelfde onderwerpen. Openingstijden van de binnenstad, koopavonden, koopzondagen, feestdagenkalender, bestuurswisselingen, aanpassing van de contributie, nieuwe leden en natuurlijk de leden die door omstandigheden het lidmaatschap hebben opgezegd. Misschien volgt nog een agendapunt ‘ingekomen stuk’ en als afsluiting is er een borrel.

De volgorde zal niet overal gelijk zijn en er zal misschien een onderwerp ontbreken of aan zijn toegevoegd, maar toch. Hoe anders zou het kunnen zijn met een gastspreker die een onderwerp aansnijdt dat iedere ondernemer met een fysieke winkel op dit moment wakker houdt?

De onderwerpen kunt u zelf invullen. Bijvoorbeeld met een bedrijf dat een presentatie komt geven over hoe u met een kleine investering te weten kunt komen wie u klanten zijn en wie er bij u door de winkelstraat lopen. Of een medewerker van het Werkplein bij u in de gemeente die komt verhalen over de werknemer van de toekomst. Heeft deze man of vrouw één baan en één werkgever of is het misschien wel een zzp’er en wat betekent dit voor u?

Misschien is het wel een idee om de voorzitters van de ondernemersverenigingen uit de plaatsen om uw centrum uit te nodigen voor een dialoog over ontsluiting van het openbaar vervoer van uw regio, de gemeenschappelijke strijd tegen de internetwinkels, gezamenlijke reclame buiten uw regio om het toerisme te bevorderen of… Er is zo veel te bedenken om de saaie, slecht bezochte bijeenkomst van uw ondernemersvereniging weer nieuw leven in te blazen.

Uiteindelijk gaat hem om uw winkelstraat waarin u samen met uw collega-ondernemers de kost moet verdienen. Uw ondernemersvereniging zou u moeten inspireren tot saamhorigheid. Immers, vele handen maken licht werk in het vermarkten van uw plaats.

In deze tijd lijken marketinginstrumenten hun werking wel te hebben verloren, maar de vier P’s kent iedereen nog steeds? Door de juiste combinatie van de vier P’s te vinden, kunnen marketeers de effectiviteit en bedrijfsresultaten verbeteren. Waarvan? Door de juiste samenstelling van P’s kan uw winkelstraat, uw centrum, uw gemeente het opnemen tegen de concurrentie en werk maken van de strijd om de consument. Wellicht denkt u dat dit iets is van de gemeente, of het grootwinkelbedrijf in uw plaats maar vergis u niet. Het effectief invulling geven aan de vier P’s is iets waar je samen over moet nadenken.

Hoe kijkt een marketeer naar uw gemeente met haar centrum? Is de P van Product, uw gezamenlijk winkelcentrum? De P van Plaats, de bereikbaarheid van het winkelcentrum? De P van Promotie, alles waarmee u samen uw winkels onder de aandacht brengt en de P van Prijs, het parkeertarief of de diversiteit aan winkelformules in segmenten? En hoe staat het met de P’s in uw centrum? Dragen zij bij of doen zij juist afbreuk aan de aantrekkelijkheid van uw centrum. Ik ben niet uw marketeer en zou het niet weten, maar u hoort het wel te weten en wanneer u meent dat er wat aan te verbeteren valt, dan is er een nieuw agendapunt voor de volgende vergadering van uw belangenvereniging.

Samen werk maken van de aantrekkelijkheid van een centrum is in ieders belang en maakt het haast verwerpelijk dat mensen thuis blijven wanneer er een ondernemersvergadering gepland staat. Ieders inbreng en betrokkenheid is van belang en het vraagt veel van besturen om iedereen te mobiliseren.

Gelukkig kan menig ambachtelijk ondernemer zijn bestuur de helpende hand reiken door te voorzien in een heerlijke traktatie tijdens de vergadering. Met een beetje creativiteit kan de ambachtelijke ondernemer zelfs de vergadering een boost geven en op geheel eigen wijze bijdragen aan een gezellig en zinvol samenzijn.

Albert Vinkenborg
De auteur is bedrijfsadviseur en oud-banketbakker, en lid van de Denktank van Bakkerswereld, net als Vleesmagazine een uitgave van Vakmedianet

Reageer op dit artikel