blog

Trending topic

Blogs

De vleesbranche wordt steeds hipper. Wie had vijf jaar geleden gehoord over crowdfunding en apps. Termen die ingeburgerd raken in de toch als behoudend bekend staande slagers- en vleesbranche.

Trending topic
Trending topic

In Vleesmagazine juli/augustus komen enkele Friese slagers aan het woord die de eerste mobiele applicatie voor Keurslagers presenteren. Als toeristen Sneek aandoen, kunnen ze op hun smartphone zien waar de dichtstbijzijnde Keurslager zich bevindt. De slagers Zijlstra in Heerenveen, Sneekerpoort in Sneek en Hoeksma in Wolvega hebben de handen ineen geslagen en contact opgenomen met twee app-ontwikkelaars die hebben gekeken waar de meeste behoefte aan is. De initiatiefnemers zijn in gesprek met de Vereniging van Keurslagers om de app breder uit te rollen.

Een andere moderniteit is het crowdfunding-initiatief in de varkensvleeswereld dat in korte tijd meer dan 500 investeerders heeft weten te trekken. Crowdfunding betekent ‘funding door de ‘crowd’, ofwel vele kleine ‘investeerders’ en belanghebbenden die bereid zijn om kleine bedragen te investeren voor bepaalde doelen waarbij zij zich betrokken voelen. De mensen achter Buitengewone Varkens gaan in tegen de stroom van steeds grootschaliger produceren en wilden van meet af aan burgers betrekken bij hun initiatief door ze te laten investeren. Als beloning krijgen de investeerders voor iedere €100 die ze inleggen voor €150 terug aan vlees en vleesproducten zoals chorizo, culatello, droge worst en paté. Dat is nog eens met de tijd meegaan.

Ook SVO gaat met de tijd mee. De slagersopleiding wordt steeds populairder. ‘Tien jaar geleden moest je je bijna schamen als je zei dat je slager was’, zei Jan Traanman, manager SVO regio Noord onlangs. ‘Het was geen sexy beroep, mensen dachten aan vies, zwaar en bloederig werk.’ Hij heeft gelijk en de branche heeft de laatste jaren inderdaad een veel beter imago gekregen. Het Nederlands Young  Butchers Team geeft het goede voorbeeld. De deelnemers maken prachtige culinaire, traiteurachtige producten waarmee de ploeg het EK in september in eigen land moet zien te winnen. Misschien worden ze dan wel Trending topic.



Dit commentaar verscheen eerder in Vleesmagazine van juli 2012.

Reageer op dit artikel