artikel

Vertrouwen

Blogs

De supermarkten gaan vanaf 2015 enkel nog duurzaam varkensvlees verkopen. Goed nieuws. In het artikel daarover in mijn dagblad geeft directeur Frank Dales van de Dierenbescherming ook antwoord op de vraag wat de slager om de hoek gaat doen. Tot mijn schrik zegt hij: ‘Er zijn keurslagers die aan deze welzijns- en milieu-eisen gaan voldoen.

Vertrouwen

De woordjes ‘er zijn’ en ‘gaan’ bevallen mij niet en doen geen recht aan de inspanningen van de ambachtelijke slagerij. Niet alleen de keur, in deze. Ik vind Dales’ uitspraak jammer. Supermarkten hebben tot de dag van vandaag leveranciers gedwongen een zo’n goedkoop mogelijk product te leveren, waarmee ze ten koste van de ambachtelijke slager marktaandeel veroveren. Met alle gevolgen van dien voor dier (leefomstandigheden) en mens (smaak en kwaliteit).

Dat juist Dales van de Dierbescherming die opmerking maakt, is opmerkelijk. Hij moet toch weten welke zorg de ambachtelijke slager heeft voor het product.

Wat de ambachtelijke sector al lang voor 
elkaar heeft, daar beginnen nu de varkenshouders, industrie, dierbescherming en 
natuur en milieu (de organisaties die bij het akkoord betrokken zijn) aan. Het zal nog een hele toer worden, overigens. De ambitie is goed. Maar over de prijsconsequenties zwijgt eenieder. En de varkenshouders en vleesindustrie worden nog niet gehouden aan de nieuwe supermarktnormen.

Voor de ambachtelijke slager moet dit het signaal zijn om, nog meer dan voorheen, het verhaal achter het product te vertellen. Dat is vele malen belangrijker dan een label aan een product toevoegen. De KNS heeft het goede initiatief genomen met de Dag van de Slager. Zet de deuren open, vertel uw verhaal, en vergeet niet dat de consument schreeuwt om 
informatie, of eigenlijk om meer: ze schreeuwt om vertrouwen.